Pielęgnacja dobroci

Pielęgnacja Dobroci – sztuka pozytywnego egoizmu

Dobroć i życzliwość jest w stanie znacznie podnieść jakość zdrowia psychicznego. Zazwyczaj o dobroci i współczuciu myślimy jako o pozytywnej emocji kierowanej wobec innych osób. Co w takim razie w sytuacji, kiedy traktujemy je introwertycznie i zachowujemy dla siebie? Wielu zinterpretuje to jako rodzaj egoizmu lub fałszywej dumy, jednak czy tak jest do końca? Postarajmy się odczarować egoizm i ukazać, że może być dobrym narzędziem do poprawy naszej codzienności.

Czym jest sztuka pozytywnego egoizmu?

Współczesny model gospodarczy coraz bardziej stawia nas pod presją czasu i modelu nieskończonej akumulacji, który ma nieugięty nacisk na poprawę wydajności. Stąd dużo łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej przeoczyć swoje osobiste uczucia i potrzeby. A pielęgnacja dobroci może nas uchronić przed światem.

Jedna według psychologów i terapeutów, sztuka pozytywnego egoizmu nie jest czymś otrzymanym i intuicyjnym dla człowieka, stąd niezbędny jest trening i odpowiednie podejście do tematu pielęgnowania dobroci. Czy to w sferze fizycznej, emocjonalnej, duchowej, czy też zawodowej, bycie świadomym i wrażliwym na siebie, jest kluczowym przygotowaniem do wszystkiego tego, co życie niespodziewanie stwarza przed nami. Zarówno jeśli chodzi o dobre wydarzenia, jak i cały wachlarz przykrych i traumatycznych momentów.

W jaki sposób rozpocząć pracę nad pielęgnacją dobroci

– Stawiaj sobie jasne granice

Pierwszą ważną techniką w pracy nad pozytywnym egoizmem jest stawianie sobie jasnych granicy i korzystanie z wolności w ich obrębie. Szczególnie dziś, w zupełnie zwichrowanym świecie, należy stawiać zarówno granice psychiczne, jak i fizyczny. Weźmy przykład pracy zdalnej i chwili przerwy, w której powinniśmy odłożyć laptopa, telefon i zająć się jedynie posiłkiem. Niestety nie jest to normą, podobnie jak z wakacjami, na które zabieramy ze sobą pracę w telefonie. Jeśli nie czujesz się dobrze, weź wolne – pielęgnacja dobroci w sobie opłaci się. To pozwala nam być bardziej skoncentrowanymi i szczęśliwszymi w tym, co robimy na co dzień.

– Prowadź dziennik wdzięczności

Innym podejściem jest prowadzenie dziennika wdzięczności, w którym zapisujesz trzy rzeczy, za które jesteś wdzięczny każdego dnia. Możemy skupić się na bardziej konkretnych momentach, na przykład otrzymałeś rysunek od córki lub przyjaciela. Bycie osadzonym w tu i teraz pomaga nam wspierać bardziej pozytywny sposób myślenia.

– Kontroluj to,  co do ciebie dociera

Wreszcie, Buitendag sugeruje poważne kontrolowanie swoich kanałów mediów społecznościowych. “To jest naprawdę duży problem z moimi klientami”, mówi. “Media społecznościowe mogą sprawić, że poczujesz się bezwartościowy o sobie. Ale to wydaje się bardzo trudne do uniknięcia. Zamiast całkowicie odciąć się od nich, zrób sobie cyfrowy detoks. I odfiltruj wszystko, co może być dla ciebie szkodliwe”.

Pielęgnacja dobroci – kilka prostych porad 

Poniżej przygotowaliśmy kilka prostych, ale niezwykle praktycznych porad dla wszystkich zainteresowanych wejściem w świat sztuki pozytywnego egoizmu.

  1. Staraj się uczynić własne dobro priorytetem

    Nie pozwól, aby cokolwiek odciągało cię od wcześniej obranego celu. Jeśli na swojej drodze napotkasz problemy, zrób wszystko, aby skupić się na własnym szczęściu. Dobrą praktyką jest zapisanie afirmacji lub mantry, do której będziesz mogła się odwoływać, gdy poczujesz, że twoje zaangażowanie słabnie.

    2. Szczerze rozmawiaj z osobami z twojego otoczenia

    Wyjaśnij swoim bliskim to, jak się czujesz i dlaczego jest to dla ciebie takie ważne. Możesz dzięki temu osiągnąć dwie rzeczy, po pierwsze: sprawisz, że będziesz bardziej odpowiedzialny, po drugie natomiast pomożesz innym zrozumieć twoje motywy.

    3. Pamiętaj jednak o innych i nie zawsze patrz jedynie na siebie

    Dbanie o siebie nie oznacza zaniedbywania swoich relacji. Wymaga to dużo pracy, ale ustalenie priorytetów jest kluczowe. Zapytaj czy w życiu przyjaciela dzieje się coś ważnego? Poświęć czas na ich problemy, wysłuchaj i zaangażuj się w ich rozwiązanie.

    4. Dobrze znaj swoje granice

    Jest to prawdopodobnie najtrudniejsza, a zarazem najważniejsza część sztuki pozytywnego egoizmu. Wymaga to uważnego słuchania i ufania swojej intuicji. Jeśli coś nie jest w porządku, nie naruszaj swoich granic, aby sprawić przyjemność komuś innemu tylko dlatego, że czujesz się winny. Nie służysz w ten sposób ani sobie, ani swoim bliskim.

    5. Stwórz listę rzeczy, które sprawiają, że czujesz się dobrze

    Co sprawia, że czujesz się najlepiej fizycznie, emocjonalnie i duchowo? Zapisz to, a następnie staraj się wracać do tych czynności, kiedy tylko poczujesz potrzebę.

    6. Wyznacz cele

    Zarówno te krótkoterminowe, jak i długoterminowe są niezwykle istotne. Jednak pamiętaj, że życie bywa nieprzewidywalne, a niektóre cele mogą się zmieniać. Pozostań skupiony, ale bądź też elastyczny.

    7. Bądź dla siebie wyrozumiały, czyli pielęgnuj dobroć

    Banał na zakończenie: życie jest procesem i wszyscy jesteśmy ludźmi. Wszelkie uczucia, które pojawiają się w trakcie procesu poznawania siebie, mają nas czegoś nauczyć. Dlaczego czuję się w ten sposób? Co wywołało ten stan? Zaobserwuj to i pozwól temu przepłynąć przez ciebie.