Jak dieta wpływa na nasze życie?

Jak dieta wpływa na nasze życie?

Fraza „jak schudnąć” jest wpisywana w wyszukiwarkę Google kilkaset razy dziennie. Coraz młodsze osoby uważają, że ich wygląd jest niewystarczający i chcą pozbyć się zbędnych, według nich, kilogramów. Prowadzi to do zaburzeń odżywiania, w tym do anoreksji lub bulimii. Innym problemem związanym z dietą, który jest coraz częściej obecny w naszej codzienności, jest nadmierne spożywanie słodyczy i jedzenia typu fast food, co z kolei wywołuje nadwagę i otyłość. Dieta, czyli sposób naszego odżywiania ma znaczący wpływ nie tylko na nasz wygląd, ale przede wszystkim na zdrowie i jakość naszego życia.

Ciągła dieta

Zarówno kobiety, jak i mężczyźni dążą do nierealnych ideałów, obserwowanych w mediach społecznościowych. W dobie licznych filtrów oraz poprawianych zdjęć, piękno z okładek lub zdjęć jest wręcz nieosiągalne. Mimo to liczne osoby próbują, wierząc, że poprawi to ich samoocenę oraz pozycję społeczną.

Błędne koło ciągłego odchudzania spotyka przeważnie kobiety. Ostatnio wiek, w jakim wprowadza się pierwsze diety, stale się obniża, ponieważ coraz młodsze dziewczynki mają dostęp do Internetu. Często diety wyglądają podobnie. Głodzenie się, spożywając minimalne ilości jedzenia, osiągnięcie efektów, a następnie kompulsywne objadanie się. Prowadzi to do efektu jo-jo, czyli powrotu utraconych kilogramów lub nawet ich nadwyżka.

Tego typu zachowanie prowadzi do poważnych zaburzeń odżywiania oraz do wyniszczenia organizmu. Diety, polegające na eliminacji większości potraw oraz ograniczeniu ilości spożywanych kalorii do minimalnej wartości sprawiają, że organizm nie ma siły na regenerację lub nawet podstawowe funkcje życiowe. Skrajne sytuacje i głodówki, jakie wprowadzają osoby chcące schudnąć, mogą doprowadzić do wypadania włosów, osłabienia się kondycji skóry czy paznokci. Kolejnym etapem wyniszczenia organizmu jest degradacja narządów wewnętrznych, które nie są w żaden sposób chronione ani zaopatrywane w składniki odżywcze.

Dieta jako sposób odżywiania

Obecnie w środowisku związanym z fitnessem panuje trend, który ma za zadanie pokazać, że dieta to nie tylko kilka tygodni ucinania posiłków do minimum. Trenerzy uczą, w jaki sposób dopasować sposób odżywiania do swojego trybu życia oraz utrzymać zdrowe i zgrabne ciało. Na uwadze mają przede wszystkim zdrowie swoich podopiecznych.

Organizm, któremu dostarczamy regularnie odpowiednie ilości składników odżywczych, szybko odwdzięcza nam się. Dzięki dużej ilości witamin mamy więcej energii, a wejście po schodach czy bieg do autobusu nie stanowią problemu. Jednak aby tak było, potrzebna jest racjonalna i zbilansowana dieta.

Polega ona na spożywaniu od 3 do 5 pełnowartościowych posiłków dziennie. Nie należy eliminować z diety zupełnie słodkich i słonych przekąsek, a ograniczyć je do minimum, zastępując zdrowymi zamiennikami. Ograniczenie cukru w diecie wpłynie na obniżenie poziomu glukozy we krwi, która może wywoływać cukrzycę typu II. Jest to choroba cywilizacyjna, która dotyka coraz więcej osób, w tym dzieci.

Ograniczenie przetworzonego jedzenia i posiłków typu fast food lub całkowita ich eliminacja z diety, również wpływają bardzo korzystnie na nasz organizm. Osoby, które żywią się często w restauracjach słynących z niezdrowego jedzenia, nawet, jak wyglądają na szczupłe, mają znacznie większy poziom tłuszczu wokół narządów wewnętrznych niż osoby odżywiające się zdrowo. Dlatego warto zadbać o odpowiednią ilość tłuszczu w naszej diecie. Optymalna jego ilość zapewnia organizmowi energię na długie godziny wysiłku i chroni narządy wewnętrzne. Jednak spożywanie zbyt dużej ilości tłuszczów prowadzi do podwyższenia cholesterolu
i znacznie zwiększa ryzyko zawału serca.

Dieta ma niezwykle istotny wpływ na nasze życie. To od tego, w jaki sposób się odżywiamy zależy jakość i długość naszego życia. Dostarczając wystarczających ilości makroskładników, takich jak białka, tłuszcze czy węglowodany, dbamy o kondycję naszego ciała. Jeżeli chcemy utrzymać je jak najdłużej w zdrowiu, nie powinniśmy zapominać o zbilansowanej diecie, która jest sposobem odżywiania na długie lata, nie głodówką przeprowadzaną po to, aby po zakończeniu wrócić do starych nawyków.