Jak zadbać o swój mental?

Jak zadbać o swój mental?

Regularnie dbamy o swoje zdrowie fizyczne. Zapisujemy się na badania kontrolne, w przypadku dolegliwości, wybieramy się do specjalisty. A jak zadbać o swój mental? Zdrowy organizm stał się ostatnio bardzo modny, co jest bardzo doceniane przez lekarzy. Obecnie wiele dorosłych osób dba o siebie w taki sposób, aby jak najdłużej być sprawnym. Jak wygląda sytuacja w przypadku zdrowia psychicznego? Coraz częściej mówi się o zapobieganiu chorobom psychicznym, między innymi depresji. Społeczeństwo jest świadome konsekwencji, jakie niosą one za sobą. Co powinniśmy zrobić, aby jak najdłużej cieszyć się zdrowiem psychicznym i spokojnie przetrwać trudne chwile? Oto kilka najważniejszych rad.

W zdrowym ciele zdrowy duch, czyli aktywność fizyczna

Stwierdzenie „W zdrowym ciele zdrowy duch” wydaje się być już wszystkim znane
i osłuchane. Każdy przynajmniej raz w swoim życiu usłyszał te słowa od trenera lub nauczyciela wychowania fizycznego. Mimo, że wydają się błahe i nic nie znaczące, okazuje się, że przedstawiają bardzo ważną kwestię w dziedzinie zdrowia psychicznego.

Dobry trening, podczas którego spalimy wiele kalorii i zmęczymy organizm, powoduje wyrzut hormonów szczęścia. To ich niedobór wpływa między innymi na rozwój depresji. Dlatego każde ćwiczenie, które wydaje nam się nie do przejścia i męczące, skutkuje ostatecznie wzrostem energii oraz poczucia szczęścia u nas. Hormony sprawiają, że trudne sytuacje wydają się łatwiejsze do pokonania. Dzięki temu nie czujemy się przytłoczeni sytuacjami stresowymi.

Natomiast spokojny trening, np. joga, wykonany przed snem, wycisza i uspokaja. Pozwala zebrać myśli oraz odizolować się od nadmiaru bodźców, jakie dochodzą do nas w ciągu całego dnia pracy i obowiązków. Praktyka jogi wymusza na nas odłożenie telefonu na bok i skupienie się na własnym oddechu.

Mental na talerzu

Wydawać się może, że spożywane przez nas posiłki wpływają jedynie na zdrowie biologiczne. Odżywiając się w odpowiedni sposób, dostarczamy organizmowi niezbędnych do życia witamin i makroskładników, które polepszają jakość naszego zdrowia. Okazuje się, że jedzenie ma tak samo duży wpływ na naszą psychikę.

Spożywanie dużej ilości orzechów, wspomaga działanie mózgu. A to właśnie on jest odpowiedzialny za odczuwane przez nas emocje, również strachu, smutku czy szczęścia. Jeżeli nasz mózg działa prawidłowo, czyli jest zaopatrzony w niezbędne do tego składniki, odpowiednio reaguje na bodźce ze środowiska, odwdzięczając się spokojem oraz racjonalnym działaniem.

Witaminy dostarczane z pożywieniem również mają niezwykłe znaczenie dla psychiki. Im więcej witamin dostarczymy, tym więcej energii będzie miało nasze ciało. W taki wypadku jesteśmy w stanie wykonać więcej zaplanowanych czynności. To z kolei eliminuje spadek energii oraz wyrzuty sumienia spowodowane gorszymi dniami.

Higiena snu

Kolejnym ważnym aspektem wpływającym na nasze zdrowie psychiczne jest odpowiedni sen. Istnieje znacząca różnica pomiędzy osobą, która budziła się w nocy wielokrotnie a taka, która przespała wszystkie godziny bez wybudzania się. Nawet śpiąc 9 do 10 godzin, ale w nieodpowiednim środowisku, możemy obudzić się niewyspani, a co za tym idzie – bardziej podatni na stres.

Dlatego warto zadbać o higienę snu. Jest to kilka prostych czynności, które poprawiają jakość wypoczynku. Przede wszystkim zadbajmy, aby łóżko służyło tylko do przyjemności i spania. Nie powinniśmy w nim sprawdzać poczty, odpisywać na wiadomości lub pracować w ciągu dnia. Do tego służy biurko lub stół. Łóżko powinno kojarzyć się jedynie z wypoczynkiem.

Następnie należy zadbać o odpowiednie wywietrzenie sypialni. Nawet zima, kiedy na zewnątrz jest mróz, warto uchylić okno na krótką chwilę, którą spędzamy w łazience podczas wieczornej toalety. Dotleniony mózg lepiej pracuje i lepiej odpoczywa. Jeżeli to możliwe, starajmy się również często wietrzyć pościel.

W sypialni nie powinno znajdować się żadne źródło niebieskiego światła. Dlatego wynosimy z sypialni telewizory i telefony. Niebieskie światło uniemożliwia nam zaśnięcie, a później również dobry sen. Częste wybudzenia ekranu telefonu, wywołane przychodzącymi powiadomieniami, wybudzają nas ze snu, powodując, że nasza psychika nie odpocznie w ciągu nocy.

Wprowadzając w nasze życia kilka drobnych i prostych zmian, dbamy o nasze zdrowie psychiczne. Lepsze samopoczucie to lepsze relacje zarówno w pracy, jak i wśród najbliższych osób.